Vem blir först?

Vem blir först?

Självkörande bilar må vara ett nytt koncept men tävlingen om vem som blir först med en självkörande bil för privat bruk är i full gång.

Vi har ju tidigare skrivit om att Ford håller på att testköra sin prototyp i en fejkad stad och att Volvo tidigare sagt att de kommer sätta cirka 100 självkörande bilar i trafik i Göteborg nästa år. Men för Volvos del är det är inte tänkt att dessa bilar ska finnas på den privata marknaden förrän 2020.

Många är oroliga för säkerheten när det gäller självkörande bilar. Utöver risken för att bilarna missförstår trafiken eller inte klarar av tuffare väderförhållanden, så höjs även flaggor för hur lätt det kan vara att hacka eller vilseleda självkörande system. För Toyotas del så säger de att det självkörande systemet inom den närmsta framtiden bara kommer existera som förarstöd.

Nu har även en annan aktör dykt upp på banan, nämligen kinesiska Baidu. Baidu, som kan förklaras som Kinas svar på Google, har bland annat samarbetat på idén om självkörande bilar med BMW. Nu har de gått ut och sagt att dom planerar ha självkörande bilar ute till privat försäljning redan 2018.

I USA pågår nu samtal mellan olika bilaktörer och myndigheter gällande hur man ska kunna anpassa trafiksystemet för självkörande bilar, både gällande lagar samt i kommunikationen till trafikpolis och andra trafikanter.

I Sverige tillsattes en utredning om självkörande bilar i höstas och i förra veckan presenterade både delbetänkande och förslag på regelverk för regeringen. Det stora problemet som verkar återstå är vem som har ansvar för bilen när den ”kör sig själv”.

Just nu låtar det åt att under tiden som bilarna fortfarande testas så ska företag söka tillstånd hos Transportstyrelsen och företaget som testar bilarna är ytterst ansvariga.

Vem som då vinner slutspurten om första självkörande bilen på den privata marknaden återstår att se….